torsdag 29 november 2012

Årets julkalender


I övermorgon börjar nedräkningen mot jul!

Nova fick julkalendern av farmor och farfar och både jag Nova ser fram emot att se årets alla 24 avsnitt varje morgon fram till julafton. I år är det Mysteriet På Greveholm - Grevens Återkomst. Det är en uppföljare på Mysteriet på Greveholm från 1996 som är en av de mest uppskattade julkalendrarna i TV. Enligt röstningar ska den ha vunnit tätt följd av Sunes jul, Teskedsgumman och Trolltider. Mina favoriter har varit Sunes jul och Pelle Svanslös.

För morgonpigga barn (och föräldrar) börjar julkalendern visas på Barnkanalen.se redan klockan 06.00 den 1 December. Här hemma väntar vi nog till 07.15... Vi tillhör inte kategorin morgonpigga ;)

Jag tycker att julkalendern på TV:n är förknippat med julkänsla ända sedan jag själv var litet barn. Jag minns hur jag nästan hoppade ur sängen på morgonen och satt där i soffan med frukosten och kalendern. I förväg hade jag letat upp var dagens lucka var, så att man kunde öppna den samtidigt som dom öppnade den på TV:n. På kvällen satt jag där bänkad inför reprisen med. Det var på den tiden då TV-tiderna fick passas och eventuellt kunde det spelas in på VHS. Idag kan man ju kolla dygnet runt på webben!

Hur mysigt är det inte att dela denna julkänslan med barnen. Det har blivit många julkalendrar som setts genom åren eftersom jag har sju år mellan mina tre barn. Och fler lär det bli! ...Julkalendrar allstå!! ;)

Klicka här för att komma till Julkalendern på Barnkanalen.se

 Det har gått 16 år sedan familjen Olsson flyttade in på slottet Greveholm och äventyret från den första julkalendern utspelade sig. Nu har barnen Olsson hunnit bli vuxna och familjen har för länge sedan flyttat från slottet. En ny familj kommer till slottet Greveholm. Där bor fortfarande spökena Jean och Staffan. 
 


Cessan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar