onsdag 19 september 2012

Lattemorsor, bullmammor och lilla jag

Åh, vad det är härligt att vara mammaledig och gå runt på små rosa moln, fika på stan, vara utsövd, ha all tid i världen, mysa och göra absolut ingenting!!!

Små rosa moln
 ... Är det inte så det är när man är mammaledig!? ;)

Visst... på film och i böcker kanske, men knappast i verkligheten. Inte i min verklighet i allafall! Hur hinner man med att vara lattemorsa, bullmamma, städerska, mästerkock, trädgårdsmästare, partner, älskarinna, bästa väninnan, goda grannen, föräldrarådsrepresentant, vältränad och ha egentid!?

Det finns bara ett ord: Prioritera! Och just att prioritera är inte min starka sida, jag ska hinna allt och lite till. Det måste vara en man som uppfunnit 24 timmar ;) Dygnet borde utökas med flertalet timmar för att hinna med allt det där som man vill, måste och borde.

Det här blir en utmaning för mig. Det har tagit 33 år att inse, men ska jag försöka och det lär ta tid att ändra inställning.

Så med andra ord ska jag börja fråga mig själv:
Måste jag putsa fönstren idag, eller kan man se om det är dag eller natt genom skiten?
Klarar barnen att ha kläder på sig som inte fått sig en omgång med stykjärnet?
Kommer jag att behöva GPS i garderoben om det inte hänger i färgordning?
Får barnen allergisk chock om dom har sängkläderna mer än en vecka?
Kan man bjuda barnens lekkamrater på fika om det inte är hembakat?
Blir jag anmäld till Grannfejden om jag inte rensat rabatterna?

Nä, just det!

Från och med nu ska här prioriteras! Mammaledigheten ska inte städas bort.
Inte för att jag tänker strunta i saker som behövs göras. Fortfarande anser jag att var sak har sin plats och jag behöver ha struktur, planering, undanplockat och i ordning hemma för att må bra. Men kraven ska sänkas en aning, livet och roligare saker ska prioriteras!


DU LEVER BARA EN GÅNG

ÄLSKA MER

TRO PÅ DIG SJÄLV

NJUT AV DAGEN

GÖR SAKER DU TYCKER OM
SKRATTA MER
SE DIG OMKRING, NJUT!

PUSSAS & KRAMAS

SKAPA VARDAGSLYX
TA VARA PÅ DE SAGOLIKA ÖGONBLICKEN
DRÖMMAR GÅR I UPPFYLLELSE, DRÖM!
VÅGA & VINN

LEV VARJE DAG SOM DET VORE DEN SISTA

HÄNG INTE UPP DIG PÅ SMÅSAKER

HA SOLENS STRÅLAR I ANSIKTET

GE ALDRIG UPP DET DU BRINNER FÖR

DU ÄR VÄRD ATT MÅ BRA VARJE DAG

 Prioritera & fånga dagen!

Cessan

Stora Ordlistan synonymer

Synonymer till prioritera

Böjningar på prioritera: prioritera, prioritera, prioriterade, prioriterat, prioriterar, prioritera, prioriteras, prioriterades, prioriterats, prioriteras, prioriterad, prioriterat, prioriterade

Nu vet du vad prioritera betyder och innebär!

 



2 kommentarer:

  1. Hej, jag läste en kommentar som du skrivit på Louises blogg och jag hamnade här. Tyckte jag kände igen barnen. Nova och min dotter Patricia går i samma klass (eller grupp hette det nu). Jag håller med dig om det här med bullmamma och lattemamma. När jag var hemma med Patricia skulle jag hinna så mycket och vara så perfekt med allt. Nu jag går hemma med min lilla så bara jag njuter. Om här kommer någon som har problem med att jag inte dammsugat idag så kan jag gladligen visa dom var dammsugaren står :) Mycket trevlig blogg. Förresten hur gammal är Nellie?

    SvaraRadera
  2. Hej Ann-Britt!!

    Vad kul att du hittat hit!! :)

    Så härligt att höra att du lärt dig att prioritera att njuta!! Jag har blivit mycket bättre men har en bit kvar innan jag lärt mig att släppa på mina (egna) krav.
    Det blir nästan lite fjantigt när jag stolt visar mannen att jag minsann hängt in ostruken tvätt i garderoben... Och han svarar: Men varför har du inte gjort det tidigare!? ... Ja, varför!!??...
    Nellie blir sex månader om ett par dagar! Det är inte klokt vad tiden går... Det gäller att prioritera nuet!!

    Kram Cessan

    SvaraRadera