onsdag 3 oktober 2012

Baka, baka liten kaka

Att man tappar hår när man ammar och efter en graviditet på grund av hormonerna, det visste jag. Men så här mycket som jag gör!?

Jag får kolla en extra gång i spegeln för att se om det finns något kvar på huvudet när jag vaknat om morgonen. För i sängen får man ihop en hel hand full efter en natt. Och man kan se överallt var jag befunnit mig i huset. (Ni som känner mig, NÄ, inte så mycket i köket...;)

Vi som har vitt golv på hela nedanvåningen och mitt långa mörka hår... Ingen bra kombo!
Kanske jag skulle blondera mig, så syns det mindre? Eller färga i samma hårfärg som golvet?
I allafall blir det dammsugning och en tur med torrmoppen varje dag. Och man blir ju lite skraj när man ser peruken i moppen...

Tror minsann att vi har en mus i ytterväggen, för jag har hört hela förmiddagen hur det har skrapat och krafsat i ena väggen. PANIK!!! Jag är inget fan av möss...

Det är ju nu på hösten som mössen söker hus. Men vi har fullt, så dom får minsann leta efter ett annat boende!
Kanske det är Stuart Little som är på besök?
Farmor och farfar kom förbi med hemmalagad köttfärs limpa som vi ska äta till middag i kväll.

Efter gårdagens middag, laxgratäng med ris, som jag för en gångs skull lagat. (Det brukar vara Fredrik som lagar maten här hemma) Så berättade Nova att hon hellre åt farmors mat. För hon lagar godast mat i hela världen!
Så vi ser fram emot världens godaste köttfärs limpa med sås och potatis! :)

Men kladdkaka brukar jag baka i allafall! Jag tänkte faktiskt prova på receptet på den variant som visades i gårdagens Halv åtta hos mig. Seg kladdkaka med en härligt krispig nöttopping :)

Tror jag sitter fint en onsdagskväll i tv-soffan ;)
Så nu blir det en tur till affären och handla ingredienserna vi behöver.

Och i morgon, ja då lär det vara mörka hårstån på golvet i KÖKET med ;)

Cessan


Ingredienser
 
100g smör eller margarin
3dl strösocker
1.5dl vetemjöl
4msk kakao
1.5tsk vaniljsocker
1krm salt
2st ägg
200g blandade hackade nötter





Knäckglasyr
 
1dl strösocker
1dl ljus sirap
1dl vispgrädde
2t sk vaniljsocker
1tsk smör el margarin
 



Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj och mjöla en rund bakform som mäter ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar botten.
  3. Hacka nötkärnorna till garneringen grovt. Smält sedan matfettet till kakan..
  4. Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan det smälta matfettet och äggen. Rör smeten slät.
  5. Bred ut smeten jämt i bakformen och strö över nöthacket. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter, då cirka 5 minuter återstår av gräddningstiden, blanda samman socker, sirap och vispgrädde till knäckglasyren i en kastrull.
  6. Värm upp blandningen och låt massan koka kraftigt tills den tjocknar något cirka 3-4 minuter.
  7. Ta kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker och matfett. Rör om till en slät konsistens.
  8. Ta ut kakan ur ugnen och ringla över den varma glasyren, ställ åter in kakan mitt i ugnen denna gång och grädda ytterligare cirka 7 minuter eller tills glasyren börjar bubbla.
  9. Lossa kakan ur formen då den kallnat.

2 kommentarer:

  1. Usch för möss... Dom är verkligen läskiga...!!

    Gud så underbart smarrig kakan ser ut..!! Behöver du någon som provsmakar så hojta till!!!

    Kram finaste du <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakan var farligt god!:) Lovar att baka en ny som du himla gärna får komma och provsmaka!! :))

      Vi hörs fina Louice <3

      Kramis

      Radera